Üzleti etikett 1. rész

Üzleti etikett 1. rész

A munkánk és az üzleti világ ugyanúgy emberi kapcsolatok sokasága mint az élet többi területe. Legyen szó munkatársakról vagy ügyfelekről, a napi feladatok során másik emberrel kerülünk kapcsolatba.

Az etikett és az illem tökéletes ismeretével a helyes viselkedésünk tudatosan és tudat alatt is pozitívan hat a másik félre. És ez sikeresebb együttműködéshez vagy sikeresebb tárgyalást eredményez.

Fokozatok a munkaebéd, üzleti ebéd és a díszvacsora között

A munkaebéd lényege, hogy előtte és utána még dolgozunk, ezért alkohol fogyasztása nélkül, egyszerű menüsorral zajlik: előétel vagy leves, főétel, desszert, kávé. Időtartama másfél óra körül alakul.  Az üzleti ebéd hasonló, de nagyobb hangsúly van a minőségi ételeken.  Díszvacsorát egy folyamat lezárása alkalmából tartunk, itt már nem dőlnek el fontos kérdések, bővebb a menüsor is, időtartama két és fél óra.

Az üzleti ebéd

Az üzlet sikere múlhat azon, hogy megfelelőek-e a körülmények, hogyan viselkednek a felek.

Tervezés és érkezés

Tervezés

  • Ajánljunk fel két, három éttermet a vendégünknek, hogy legyen választási lehetősége.
  • Válasszunk ízléses, nyugodt hangulatú vendéglőt, ami nem hivalkodó.
  • Ha nagyobb csoportot látunk vendégül, olyan éttermet válasszunk, amelyiknek bőséges az ételkínálata.
  • Időben hívjuk meg a vendéget, legalább 1 héttel a tervezett ebéd/vacsora előtt értesítsük az időpontról.
  • Ismerős éttermet válasszunk. Találjunk egy helyet, ahova szívesen viszünk rendszeresen vendéget, ennek előnyei: megismernek érkezéskor, jobb ellátásban részesülünk.
  • Érdemes szem előtt tartanunk, hogy mindenki számára jól, könnyen megközelíthető helyet válasszunk.
  • Az időpontot illetően figyelembe kell venni a helyi szokásokat.
  • A meghíváskor hangsúlyozzuk, hogy mi vagyunk a vendéglátók.
  • Előre foglaljuk le az asztalt. Mindenképpen közöljük, ha pl. csendesebb helyet szeretnénk.
  • Az ebéd/vacsora reggelén emlékeztetőül hívjuk fel vendégünket, ha reggelire hívtuk meg, előző este szóljunk.
  • Külföldi vendég esetén kérdezzük meg, hogy lesz-e szükség tolmácsra.

Érkezés

  • Annak érdekében, hogy jó benyomást keltsünk üzletpartnereinkben, már az érkezéskor érdemes néhány dologra figyelnünk.
  • Pontosan érkezzünk! 5-10 perces késés is rossz fényt vethet ránk. Ha rajtunk kívül álló okból ez mégis megtörténne, jelezzük előre a várható érkezésünk időpontját.
  • Megfelelő öltözet: hívjuk fel az éttermet előre, hogy szükséges-e öltönykabát illetve nyakkendő viselete.  Ha nincs is dress code, tanácsos konzervatív öltözéket választani.
  • Ne viseljünk feltünő, drága ruhát, kiegészítőket!
  • Ha korábban érkezünk mint a vendéglátó, az előtérben várakozzunk, semmiképpen se menjünk az asztalhoz.
  • Vendéglátóként az előtérben várjuk a vendégeinket, de csak a meghívás időpontjáig. Kérjük meg a főpincért, hogy a későn érkezőket kisérje az asztalunkhoz.