Üzleti etikett 3. rész

Üzleti etikett 3. rész

Ajándékozás az üzleti életben

Amikor az üzletfeleink, munkatársaink irányában érzett hálánkat szeretnénk kifejezni az együttműködésükért, munkájukért, vegyük figyelembe az alábbiakat:

A cég részéről:

  • A cég lógójával ellátott ajándéktárgy legyen izléses és visszafogott.
  • A cég a megajándékozott nevében tehet egy jótékonysági felajánlást, win-win helyzet, mindkét fél jól jár.

Az egyén részéről:

  • Általában a cég felső illetve középvezetéséhez tartozó alkalmazottak ajándékoznak.
  • Sok cég szabályzata tiltja az ajándékozást, vagy megszab egy határt az ajándék értékét illetően.
  • Tartsuk be nem csak a saját, de a megajándékozandó személy cégének az  előírásait is, rendkívül kellemetlen helyzet, amikor nem tarthatja meg az ajándékot.

Ajándék a felettesnek

Egyénileg ne adjunk a főnökünknek ajándékot, mert a kollégáink esetleg félreérthetik a szándékunkat.

Ajándék asszisztensnek, titkárnőnek

Az ajándék ne legyen túl személyes, parfümmel, fehérneművel, ékszerrel ne kedveskedjünk. Jó választás lehet egy könyv, ajándékutalvány, koncert vagy színházjegy.

Nemi szerepek az üzleti életben

Az üzleti életben nem érvényesülnek a hagyományos férfi-női szerepek.

Ajtónál:  aki elsőként érkezik az ajtóhoz, tartja nyitva a többieknek.

Liftben: aki a legközelebb áll az ajtóhoz, lép ki elsőnek.

Fizetés: a meghívó fél fizet.

Felállás üdvözléskor: férfiak és nők egyáránt felállnak amikor üdvözölnek valakit.

Kézfogás: a férfinak nem kell megvárnia amíg a nő nyújtja a kezét.

Segítség felajánlása: nemtől függetlenül ajánljuk fel a segítségünket, amikor valaki nehéz iratkötegeket, csomagot cipel.

Kollegák kérésének visszautasítása

Hogyan mondjunk “nem”-et?

Nehéz egy kollega kérését visszautasítani, de vannak helyzetek, amikor nincs más választásunk. Hogyan kezeljük az ilyen szituációkat anélkül, hogy megbántanánk másokat?

Gondolkozz mielőtt válaszolsz!

Ha van rá mód, ne adjunk választ azonnal, először mérlegeljük a lehetőségeinket. Igérjük meg, hogy visszatérünk a kérésre, de tartsuk is be az igéretünket.

,,Őszintén szólva, nem biztos, hogy tudok most segíteni, rengeteg a munkám, de térjünk rá vissza holnap reggel.”

Álljunk pozítivan a kéréshez!

Értékeljük a kérését, de mondjunk “nem”-et.

,,Igazán jól esik, hogy megbízol bennem, de sajnos most nincs időm segíteni.”

Figyeljük a reakciót!

Kérésének visszautasítására kollegánk megértést tanusíthat, vagy bosszankodásának adhat hangot. Ilyenkor fontos éreztetni vele, hogy átérezzük a csalódottságát.

,,Megértem, hogy segítségre lenne most szükséged, és hidd el, hogy segítenék is, ha lenne rá időm.”