Üzleti etikett 4. rész

Üzleti etikett 4. rész

Konfliktusok kezelése

A munka elkerülhetetlen velejárója a ránk nehezedő nyomás és a stressz. Ez konfliktusokhoz vezethez, amiket kezelni kell:

Mások idejének és véleményének tiszteletben tartása

Ha egy megbeszélést hívunk össze, tartsuk magunkat a napirendi pontokhoz és az előre megbeszélt időtartamhoz.

Ha nyugalmasabb időszakokban az alkalmazottak nyíltan, őszintén tudnak beszélgetni, véleményt cseréni, nyomás alatt is jobban kijönnek egymással.

 A közös célok

Ne a személyes érdekeinket tartsuk szem előtt, hanem fókuszáljunk a közös célokra!

Üzleti tárgyalás

Bármilyen üzleti tárgyalásról is legyen szó, a megbeszélés menete három részből áll:

1.   Az előkészület

A kölcsönös üdvözlések után, töltsünk el öt percet csevegéssel. Beszélhetünk napi aktualitásokról, akár az időjárásról is.

2.   A tárgyalás

Figyeljünk a testartásunkra, és a szemkontaktust tartsuk végig. Ne feledjük, hogy egy párbeszédben veszünk részt, és nem egy monológot tartunk. Ha hosszas magyarázatba fogunk, ajánlott időnként szünetet tartani, és bevonni a másik felet kérdésekkel: ,,Mi a véleménye erről?”, ,,Van esetleg kérdése az eddig elmondottakkal kapcsolatban?”

3.   A befejezés

A félreértések elkerülése miatt, tanácsos átismételni, hogy milyen döntéseket hoztunk, milyen megállapodások születtek. Ezután fejezzük be a találkozót könnyed csevegéssel.

Figyeljünk a partnerünkre

A másikra figyelés képessége talán az egyik legfontosabb eszköz a kezünkben az üzleti tárgyalás során.

Jelenlét

Mindenképpen vegyünk részt megbeszéleseken, ahol értékes információk hangzanak el, akkor is, ha nem a legmegfelelőbb az időpont a számunkra. Legyünk jelen mentálisan és érzelmileg is, a fizikai jelenlét nem elegendő. Ne csak azt halljuk meg, amit mondanak, hanem figyeljünk a non-verbális jelzésekre is.

Koncentráljunk

Figyeljünk arra, hogy ne kalandozzanak el a gondolataink, még akkor sem, ha a beszélő lassan, vontatottan beszél.

Várjunk

Beszélgetés közben a türelem nagy érték, és közbeszólni nagyfokú modortalanságra vall.

Kérdezzünk

Nyugodtan tegyünk fel kérdéseket, vagy kérjük meg a partnerünket, hogy ismételje el, amit mondott, ha az az érzésünk lenne, hogy nem értetünk meg valamit pontosan.

Visszajelzés

Pozitív testbeszéddel biztosíthatjuk a partnerünket arról, hogy figyelünk rá. Bólogassunk, mosolyogjunk és testünkkel forduljunk az irányába.

Köszönet

Sokféleképpen kifejezhetük a köszönetünket: személyesen, telefonon, vagy írásban.

Kézzel írott vagy e-mailben küldött levél?

Amennyiben első alkalommal találkoztunk a partnerünkkel egy ebéd vagy vacsora keretében, udvariasabb megoldás, ha kézzel írott levél formájában köszönjük meg a meghívást. Ha kétségeink lennének, hogy melyik megoldást válasszuk, küldjünk kézzel írott köszönőkártyát.

Kötelező kézzel írott levelet írni:

  • az üzletpartnerünk, felettesünk otthonában töltött rendezvény után,
  • ha díszvendégként vettünk részt egy eseményen.

Elegendő e-mailben megköszönni a meghívást a partnerünknek, akit már régebb óta ismerünk, vagy akivel rendszeresen levelezünk.

Szóban is megköszönhetjük a meghívást, ha a meghívó féllel rendszeresen találkozunk, ebédelünk.