Az együttműködő gyermek

shutterstock_100800745Az egyik legnehezebb feladat szülőként, amivel naponta szembesülünk az, hogy gyermekünk a mi illetve a társadalom elvárásainak megfelelően viselkedjen. A probléma abban rejlik, hogy mások az igényeink, a gyermekünk a legritkább esetben tartja fontosnak, hogy étkezések előtt kezet mosson és unja, hogy folyamatosan azt hallja, hogy mit NE csináljon. Minél jobban erölködünk, annál nagyobb ellenállásba ütközünk.

Nézzük meg, hogy milyen módszerekhez folyamodnak a leggyakrabban a szülők, hogy együttműködésre bírják a gyermeküket:

1,Hibáztatunk, vádolunk

  • “Hányszor kell mondanom, hogy kapcsold le a villanyt a fürdőben?”
  • “Most mostam le az ajtót, és már megint tele van az ujjlenyomataiddal.”

2, Minősítünk

  • “Hogy lehetsz ennyire figyelmetlen, ügyetlen?”
  • “Úgy eszel mint egy disznó, nézz az asztalra mit műveltél!”

3, Fenyegetünk

  • “Itt hagylak, ha nem hagyod abba a hisztit.”
  • “Ha még egyszer a konnektorhoz érsz, meg fog rázni az áram.”

4,Parancsolunk

  • “Most azonnal pakolj össze a szobádban!”
  • “Ne ugrálj a kanapén!”

5,Mártír szerepet játszunk

  • “Hány bőrt lehet még lehúzni rólam?”
  • “Ha nem hagyjátok abba az üvöltözést, idegrohamot kapok.”

6, Hasonlítunk

  • “A hugod szebben eszik mint te, pedig még csak bölcsödés.”

Olvassuk el még egyszer a fent leírtakat és gondolkozzunk el azon, hogy milyen érzelmeket válthatnak ki ezek a megjegyzések a gyermekünkből. Lehet együttműködésre ösztönözni a gyermekeket anélkül, hogy a lelkükbe tipornánk, és sebeket ejtenénk az önbecsülésükön.

1, Írjuk körül a problémát:

Elkerülendő: “Tudtam, hogy nem kellett volna megvenni a kutyát neked, mindent nekem kell csinálni.”

Helyes: “Úgy látom, hogy  Tappancs  már nagyon szeretne kimenni a kertbe a gazdijával.”

Ha elmagyarázzuk a problémát, azzal lehetőséget adunk a gyermeknek, hogy kitalálja mi a feladata.

2, Vádolás helyett magyarázzunk :

Elkerülendő: “Már megint kint hagytátok a fagyit, dobhatom a szemétbe.”

Helyes: “Gyerekek, a fagyit vissza kell tenni a fagyasztóba, mert megromlik, és nem tudunk enni belőle.”

3, Fogalmazzunk röviden és tömören:

Elkerülendő: “Influenza szezon van, ilyenkor különösen fontos, hogy alaposan mossatok kezet. Szappannal, mindenhol jól dörzsöljétek át a kezeteket, hogy lejöjjenek a kórokozók.”

Helyes: “Gyerekek, kézmosás!”


Az elvárásainknál vegyük figyelembe gyermekünk életkorát és képességeit. Előfordulhat, hogy minden igyekezetünk ellenére sem figyel ránk a gyerek, ilyenkor ne ismételjük meg harmadszorra is a kérést, inkább:

Példa:

“Peti öt perc múlva vacsora.”

“Elismételnéd nekem, hogy mit mondtam az előbb?”

“Igen, azt mondtad, hogy öt perc múlva vacsorázunk.”

“Szuper, akkor hallottad ezek szerint és nem is kell újra szólnom.”

 

Betartandó szabályok:

  • Írjuk körül a problémát!
  • Vádolás helyett magyarázzunk!
  • Fogalmazzunk röviden és tömören!


Etikett szabályok és jó tanácsok

A TÉMÁVAL KAPCSOLATBAN