Üzleti etikett 3. rész
2017-04-15Üzleti etikett 5. rész
2017-05-07Konfliktusok kezelése
A munka elkerülhetetlen velejárója a ránk nehezedő nyomás és a stressz. Ez konfliktusokhoz vezethez, amiket kezelni kell:
Mások idejének és véleményének tiszteletben tartása
Ha egy megbeszélést hívunk össze, tartsuk magunkat a napirendi pontokhoz és az előre megbeszélt időtartamhoz.
Ha nyugalmasabb időszakokban az alkalmazottak nyíltan, őszintén tudnak beszélgetni, véleményt cseréni, nyomás alatt is jobban kijönnek egymással.
A közös célok
Ne a személyes érdekeinket tartsuk szem előtt, hanem fókuszáljunk a közös célokra!
Üzleti tárgyalás
Bármilyen üzleti tárgyalásról is legyen szó, a megbeszélés menete három részből áll:
1. Az előkészület
A kölcsönös üdvözlések után, töltsünk el öt percet csevegéssel. Beszélhetünk napi aktualitásokról, akár az időjárásról is.
2. A tárgyalás
Figyeljünk a testartásunkra, és a szemkontaktust tartsuk végig. Ne feledjük, hogy egy párbeszédben veszünk részt, és nem egy monológot tartunk. Ha hosszas magyarázatba fogunk, ajánlott időnként szünetet tartani, és bevonni a másik felet kérdésekkel: ,,Mi a véleménye erről?”, ,,Van esetleg kérdése az eddig elmondottakkal kapcsolatban?”
3. A befejezés
A félreértések elkerülése miatt, tanácsos átismételni, hogy milyen döntéseket hoztunk, milyen megállapodások születtek. Ezután fejezzük be a találkozót könnyed csevegéssel.
Figyeljünk a partnerünkre
A másikra figyelés képessége talán az egyik legfontosabb eszköz a kezünkben az üzleti tárgyalás során.
Jelenlét
Mindenképpen vegyünk részt megbeszéleseken, ahol értékes információk hangzanak el, akkor is, ha nem a legmegfelelőbb az időpont a számunkra. Legyünk jelen mentálisan és érzelmileg is, a fizikai jelenlét nem elegendő. Ne csak azt halljuk meg, amit mondanak, hanem figyeljünk a non-verbális jelzésekre is.
Koncentráljunk
Figyeljünk arra, hogy ne kalandozzanak el a gondolataink, még akkor sem, ha a beszélő lassan, vontatottan beszél.
Várjunk
Beszélgetés közben a türelem nagy érték, és közbeszólni nagyfokú modortalanságra vall.
Kérdezzünk
Nyugodtan tegyünk fel kérdéseket, vagy kérjük meg a partnerünket, hogy ismételje el, amit mondott, ha az az érzésünk lenne, hogy nem értetünk meg valamit pontosan.
Visszajelzés
Pozitív testbeszéddel biztosíthatjuk a partnerünket arról, hogy figyelünk rá. Bólogassunk, mosolyogjunk és testünkkel forduljunk az irányába.
Köszönet
Sokféleképpen kifejezhetük a köszönetünket: személyesen, telefonon, vagy írásban.
Kézzel írott vagy e-mailben küldött levél?
Amennyiben első alkalommal találkoztunk a partnerünkkel egy ebéd vagy vacsora keretében, udvariasabb megoldás, ha kézzel írott levél formájában köszönjük meg a meghívást. Ha kétségeink lennének, hogy melyik megoldást válasszuk, küldjünk kézzel írott köszönőkártyát.
Kötelező kézzel írott levelet írni:
- az üzletpartnerünk, felettesünk otthonában töltött rendezvény után,
- ha díszvendégként vettünk részt egy eseményen.
Elegendő e-mailben megköszönni a meghívást a partnerünknek, akit már régebb óta ismerünk, vagy akivel rendszeresen levelezünk.
Szóban is megköszönhetjük a meghívást, ha a meghívó féllel rendszeresen találkozunk, ebédelünk.