Az együttműködő gyermek

Az együttműködő gyermek

A legutóbbi írásunkban arról olvashattak, hogy milyen hibákat követünk el amikor együttműködésre szeretnénk bírni a gyermekünket.

Olvassuk el még egyszer a fent leírtakat és gondolkozzunk el azon, hogy milyen érzelmeket válthatnak ki ezek a megjegyzések a gyermekünkből. Higgyék el, anélkül is együttműködésre lehet ösztönözni a gyermekeket, hogy a lelkükbe tipornánk és sebeket ejtenénk az önbecsülésükön. A következő módszerekkel nagyon sokat javíthatunk a kommunikációnkon:

Írjuk körül a problémát!

Elkerülendő: „Tudtam, hogy nem kellett volna megvenni a kutyát neked, mindent nekem kell csinálni.”

Helyes: „Úgy látom, hogy Tappancs már nagyon szeretne kimenni a kertbe a gazdijával.”

Azzal, ha felhívjuk a figyelmet a problémára, lehetőséget adunk a gyermeknek, hogy kitalálja, mi a feladata.

Vádaskodás helyett magyarázzunk!

Elkerülendő: „Már megint kint hagytátok a fagyit, dobhatom a szemétbe!”

Helyes: „Gyerekek, a fagyit vissza kell tenni a fagyasztóba, mert megromlik, s akkor nem tudunk enni belőle.

Fogalmazzunk röviden és tömören!

Elkerülendő: „Influenzajárvány van, ilyenkor különösen fontos, hogy alaposan mossatok kezet. Szappannal, mindenhol jól dörzsöljétek át a kezeteket, hogy lejöjjenek a kórokozók.”


Helyes: „Gyerekek, kézmosás!”

Ha elvárásunk van, vegyük figyelembe gyermekünk korát és képességeit. Előfordulhat, hogy minden igyekezetünk ellenére sem figyel ránk a gyerek, ilyenkor ne ismételjük meg harmadszorra is a kérést, inkább találjunk ki valami hasonlót, mint az alábbi jelenetben:

− Peti, öt perc múlva vacsora.
.
…csönd…

− Elismételnéd, mit mondtam az előbb?

− Igen, azt mondtad, hogy öt perc múlva vacsorázunk.

− Szuper, ezek szerint hallottad, és nem is kell újra szólnom.