A jómodor nem ciki
2017-04-02Üzleti etikett 2.rész
2017-04-07A munkánk és az üzleti világ ugyanúgy emberi kapcsolatok sokasága mint az élet többi területe. Legyen szó munkatársakról vagy ügyfelekről, a napi feladatok során másik emberrel kerülünk kapcsolatba.
Az etikett és az illem tökéletes ismeretével a helyes viselkedésünk tudatosan és tudat alatt is pozitívan hat a másik félre. És ez sikeresebb együttműködéshez vagy sikeresebb tárgyalást eredményez.
Fokozatok a munkaebéd, üzleti ebéd és a díszvacsora között
A munkaebéd lényege, hogy előtte és utána még dolgozunk, ezért alkohol fogyasztása nélkül, egyszerű menüsorral zajlik: előétel vagy leves, főétel, desszert, kávé. Időtartama másfél óra körül alakul. Az üzleti ebéd hasonló, de nagyobb hangsúly van a minőségi ételeken. Díszvacsorát egy folyamat lezárása alkalmából tartunk, itt már nem dőlnek el fontos kérdések, bővebb a menüsor is, időtartama két és fél óra.
Az üzleti ebéd
Az üzlet sikere múlhat azon, hogy megfelelőek-e a körülmények, hogyan viselkednek a felek.
Tervezés és érkezés
Tervezés
- Ajánljunk fel két, három éttermet a vendégünknek, hogy legyen választási lehetősége.
- Válasszunk ízléses, nyugodt hangulatú vendéglőt, ami nem hivalkodó.
- Ha nagyobb csoportot látunk vendégül, olyan éttermet válasszunk, amelyiknek bőséges az ételkínálata.
- Időben hívjuk meg a vendéget, legalább 1 héttel a tervezett ebéd/vacsora előtt értesítsük az időpontról.
- Ismerős éttermet válasszunk. Találjunk egy helyet, ahova szívesen viszünk rendszeresen vendéget, ennek előnyei: megismernek érkezéskor, jobb ellátásban részesülünk.
- Érdemes szem előtt tartanunk, hogy mindenki számára jól, könnyen megközelíthető helyet válasszunk.
- Az időpontot illetően figyelembe kell venni a helyi szokásokat.
- A meghíváskor hangsúlyozzuk, hogy mi vagyunk a vendéglátók.
- Előre foglaljuk le az asztalt. Mindenképpen közöljük, ha pl. csendesebb helyet szeretnénk.
- Az ebéd/vacsora reggelén emlékeztetőül hívjuk fel vendégünket, ha reggelire hívtuk meg, előző este szóljunk.
- Külföldi vendég esetén kérdezzük meg, hogy lesz-e szükség tolmácsra.
Érkezés
- Annak érdekében, hogy jó benyomást keltsünk üzletpartnereinkben, már az érkezéskor érdemes néhány dologra figyelnünk.
- Pontosan érkezzünk! 5-10 perces késés is rossz fényt vethet ránk. Ha rajtunk kívül álló okból ez mégis megtörténne, jelezzük előre a várható érkezésünk időpontját.
- Megfelelő öltözet: hívjuk fel az éttermet előre, hogy szükséges-e öltönykabát illetve nyakkendő viselete. Ha nincs is dress code, tanácsos konzervatív öltözéket választani.
- Ne viseljünk feltünő, drága ruhát, kiegészítőket!
- Ha korábban érkezünk mint a vendéglátó, az előtérben várakozzunk, semmiképpen se menjünk az asztalhoz.
- Vendéglátóként az előtérben várjuk a vendégeinket, de csak a meghívás időpontjáig. Kérjük meg a főpincért, hogy a későn érkezőket kisérje az asztalunkhoz.